بهره‌وری با حس خوب (Feel-good Productivity)

بهره‌وری

در دنیایی که امروزه زندگی می‌کنیم، بانگ و آوای موفقیت سر داده می‌شود، همه به دنبال افزایش لذت زندگی خود هستیم. هرچقدر بتوانیم، سعی داریم خوش تر و بهتر زندگی کنیم. در همین راستا محققان ، طی ده‌ها سال مطالعه و جستجو توانسته اند پرده‌هایی را از راز خوشبختی بردارند و دانشی را کشف کنند که ما را یک قدم به خوشبختی نزدیک تر کند. بهره‌وری شاید یک مترادف برای خوشبختی باشد . علی ابدل (Ali Abdaal) یک شهروند انگلیسی ساکن لندن است که با وجود گرفتن مدرک پزشکی اش از دانشگاه کمبریج انگلیس، به شغل پزشکی ادامه نداد و شروع به توسعه کسب و کار خودش در حوزه روانشناسی بهره‌وری (productivity) کرد و دومین مدرک اش را در همین فیلد گرفت. او دارای دنبال کنندگان و علاقه مندان فراوانی شد و نهایتا کتابی نوشت که حاوی نکات ارزشمندی در مورد بهره وری است. من حدود 1 ماه زمان گذاشتم تا کتاب را خواندنم و خلاصه برداری کردم. نتیجه آن خلاصه‌ای است که در زیر مشاهده می کنید. امیدوارم به دردتان بخورد و چراغی را برایتان روشن کند. دوست دار شما علی! اسم من هم علی است!😅

مقدمه: احساسات مثبت

  • احساس خوب موجب شکوفایی انسان می‌شود.
  • موفقیت باعث حس خوب نمی‌شود اما حس خوب در نهایت موجب موفقیت می‌شود.
  • احساس خوب موجب کاهش استرس و افزایش معنا در زندگی می‌شود.
  • حس خوب، انرژی شما را افزایش می‌دهد.

1- بازی

  • زندگی استرس زا است، اگر می‌خواهید انرژی بگیرید، دنبال بازی و کنجکاوی باشید.
  • برندگان نوبل اول دنبال کنجکاوی بودن بعد نوبل گرفتند. (دنبال علاقه شون، بازی شون و ماجراجویی شون) مثل فاینمن و …
  • 8 شخصیت بازی وجود داره توی انسانها (طبق یک مطالعه). که میتونید توی وجود خودتون پیداش کنید.
  • کنجکاوی ات رو راه بنداز!
  • دنبال Fun برو
  • Fun اش بکن:
    What would this look like if it were fun?
  • از مسیر لذت ببر، تا هدف یا خروجی
  • محیط زندگی رو راحت و Relaxing کن
  • از نیمه پر لیوان غافل نشو!
  • هر شکست یک تجربه جدیده و حداقل اشنا شدن با آدم‌های جدید یا مفاهیم جدیده
  • جدی نباش، عاشق باش!

2- قدرت

  • self-drive بودن باعث شکوفایی میشه (یعنی همراه با مسئولیت، آزادی داشته باشیم)
  • اعتماد به نفست رو تقویت کن.
    • کسایی که اعتماد به نفس دارند، قدرت بیشتری پیدا می کنند. 
    • اعتماد به نفس یعنی باور به خود 
    • اعتماد به نفس قابل یادگیری هست. چطوری؟
    • با یادآوری موفقیت ها! یک لیست از موفقیت‌های زندگی خود تهیه کنید و آن را مرور کنید! بعضی روزها
    • اثر بتمن یا Batman Effect: آدمی رو تصور کن که توی اون کار حرفه و خفنه، فکر کن اگه اون بودی چطوری رفتار میکردی؟ خود همین  باعث افزایش اعتماد به نفس ات میشه مثلا موقع صحبت توی جمع یا کارهایی جرئت میخواد!
    • دوما وقتی بدونی بقیه تونستن یه کاری رو انجام بدن، انجام دادن اون کار سخت برات آسون تر میشه (نتایج تحقیقات هم اینو ثابت میکنه)
      • بنابراین صحبت و همنشینی با آدم‌های فیلد خودمون (کاری، هنری و …) و دیدن موفقیت شون باعث اعتماد به نفس ما میشه
    • سوما مهارت هات رو بساز! 
    • بهترین راه یادگیری مهارت، «یادگیری با انجام دادن است»
    • دوما اینکه وجود ذهن کودکانه باعث افزایش سرعت رشد میشه
      • وقتی با کنجاوی به هرچیز نگاه کنیم و ترس از اشتباه کردن یا ندونستن نداشته باشیم (ذهنیت Zen بودایی ها)، Try کردن چیزها برامون راحت میشه. این یعنی در واقع ذهن بایاس و Label خورده نداشته باشیم (که مثلا من نمیتونم یا خوب نیستم)
      • ذهن کودکانه، مارو به همه سمتی سوق میده و با شادی همه چیز رو امتحان میکنه
    • سوما با آموزش دادن چیزایی که بلدیم به افراد همسن یا همرده یا هم شرایط، باعث پیشرفت و یادگیری شدیدی خود ما میشه!
      • بخاطر همینه که برادر و خواهرای بزرگ (اولین فرزندها)، باهوش ترن!
      • تو این قضیه هم نیازی نیست پیشوا باشیم، راهنما باشیم کفایت میکنه!
    • چهارما، مالکیت کارت رو بدست بگیر! (own the process) این یعنی وقتی توی اینکه چی کار کنیم، یا چطور یه کاری رو بکنیم از سمت رئیس مون محدود نیستیم و آزادی داریم باعث فعال شدن بخش‌های انرژی زا توی مغزمون میشه و حس بازی پیدا می کنیم.
    • بنابراین حتی اگه نمیتونی کار مورد علاقت رو انجام بدی، حداقل مالکیت پروسه کاریت رو بدست بگیر (چگونه دوست داری کارت رو انجام بدی) 
    • در نمودار زیر، طیف انگیزش انسان رو مشاهده می کنید، هرچقدر به سمت انگیزه‌های درونی بریم، جذابیت و انگیزه بیشتره و ماناتر و پایدارتر هست. و در سمت مخالف طیف، انگیزه‌های بیرونی ناشی از پاداش یا تنبیه رو می‌بینیم که سطحی تر هست.

3- مردم

  • قطعا آدم‌هایی هستند که با همنشینی با آنها پر انرژی می شویم و حس خوب میگیریم. و برعکس اش هم وجود دارد.
  • بنابراین آدم‌ها انرژی بخش ما هستند و می‌توانند آنقدر مهم باشند که سرنوشت ما رو عوض کنند.
  • تاثیر کار تیمی
  •  کارتیمی
    • یک حس connection و یک state روانشناختی است.
    • حس دوست داشتن و همراه بودن و محبت و هم رده بودن و هم درد بودن است.
    • کار تیمی در واقع از حس همگام بودن و synchronize بودن می‌آید.
    • رفاقت در برابر رقابت
    • موفقیت ما در برابر موفقیت من
    • ما با کمک هم رشد می کنیم
    • خلاصه اینکه وقتی کار تیمی می کنیم به معنی موازی کار کردن نیست، وقتی با هم روی یک موضوع کار می کنیم (مثل Pair Programming) در واقع یک قدرت ما هزار برابر میشه و یک هم افزایی جدیدی شکل میگیره که با کار فردی بدست نمیاد.
    • وقتی ما بقیه کمک می کنیم مغز ما یک سیل مواد شیمیایی آزاد می کند که حس انرژی مثبت و آرامش را تا روزها در ما به وجود می آورد. (oxytocin)
    • بنابراین کمک بی دلیل به بقیه به بالارفتن انگیزه ما کمک می کند مثل درست کردن چایی برای همکار و …
    • از سوی دیگر، کمک خواستن از بقیه هم میترکونه
      • باعث حس خوب دیگران هم می شود
      • حتی از رقیب و دشمن شاید! این باعث همدلی میشه.
      • people are more eager to help than you think. میفرماید که مردم از اون چیزی که فکرش رو میکنید بیشتر دوست دارند کمک تون کنند!
      • نکته: درخواست کمک حضوری 35 برابر تاثیر بیشتری دارد تا مجازی
      • حالا در این راستا بجای اینکه از فریزهای منفی استفاده کنیم
        • من متاسفم، شرمنده که میپرسم و
        • و بجاش بهت فلان چیز رو میدم
      • بگیم:
        • من اون کارت روی دیدم و خوشم اومد، تو اینکاره ای، تجربه داری و میتونی کمکم کنی. یا دلیل خوب بودنش رو بگیم
      • بنابراین به ارتباط زیییییاد (over-communication) نیاز داریم.
      • پس چیزهای خوب و خبرهای خوب را به شدت درمیون بذاریم با بقیه
      • و همینطور به خبرهای خوب بقیه مثبت جواب بدیم (نه پسیو و نه منفی)
        • مثل چه عاالی! خیلی تلاش کردی براش
      • همچنین خبرهای بد رو هم خوبه بگیم
        • ینی با دوستان رو راست باشیم و الکی نگیم مثلا آره چقدر لباست قشنگه
        • دروغ نباید بگیم چون بخش Limbic مغز رو درگیر میکنه و باعث رنجش خودمون میشه و البته چاکرا هامون رو میبنده
        • رو راست باشیم و رک
        • به معنی این نیست که پشتش حرف بزنیم یا هرچی از کله مون میگذره رو بگیم
        • نکته جالب اینکه، وقتی خبر خوبی رو میدیم، لذت اش دو برابر میشه و وقتی خبرهای بد رو میگیم، اثرش تقسیم میشه بین مون (کمتر میشه). و این تاثیر همدلی هست!

4- دنبال شفاف سازی باش

  • خیلی ها شاید براشون سوال باشه چطور باید برنامه ریزی کنیم تا بیشترین بازدهی رو داشته باشیم، این فصل به این سوال جواب میده. با شفاف سازی1
  • در مورد اهداف بپرسیم  Why و Purpose مون رو قبل از هر چیز مشخص کنیم. خیلی از مواقع اصلا هدف درونی مون رو گم می کنیم.
    • در واقع وقتی درگیر کار و جزئیات می‌شویم، هدف دلیل اصلی و هدف اصلی از یادمان می‌رود.
    • چیجوری هدف مون رو پیدا کنیم؟ 5 بار بپرس چرا تا به Purpose ات پی ببری
    • حالا که مشخص شد هدف بلندت چیه (مثلا پول، روابط انسانی و …) بعدش بپرسیم How
  • بعدش هدف گذاری (What)
    • این باید بر اساس Big Picture و آرزوها باشه
    • نکته خیلی مهم اینه که هدف دور و مبهم، انگیزه آدم رو کور میکنه چون دور از دسترسه. برای هدف بزرگ، قدم های کوچک دم دست و نزدیک (مثلا 10 دقیقه پیاده روی) رو هدف گذاری می کنیم. بجای (10 کیلو وزن کم کردن) چون میتونیم 10 دقیقه پیاده روی کنیم. ولی 10 کیلو وزن کم کردن دست ما نیست کامل و به خیلی پارامترهای دیگه ربط داره.
    • همچنین اهداف باید واقع گرایانه (قابل کنترل) هم باشه. گنده تر از دهن تون لقمه برندارید!
    • نکته دیگه اینکه انرژی بخش باشد Task ها
  • بعدش بپرسیم کی (When)؟
    • مهم: اگر ندونیم کی و مشخص نکنیم، احتمالا انجامش هم نمیدیم. سر این یه سری دانشمند مطالعه انجام دادن روی دو دسته از آدم های رندوم 
    • تکنیک Trigger:
      • وصل کردن عادت ها به هم، مثلا بعد از مسواک ورزش می‌کنم. صبح ها بعد از بیدار شدن 5 تا نفس عمیق میکشم و … => اگر X سپس Y. این کار احتمال انجامش رو انجام بده. 
    • تکنیک Time Boxing:
      • به صورت روزانه و هفتگی، روز و هفته را به قطعاتی تقسیم کنیم که در هر قطعه اولویت‌ها را انجام می دهیم.
      • هنگام انجام ندادن وظایف خودمون رو سرزنش نکنیم. و به دنبال راه حل باشیم. بخشش داشته باشیم و با مهربانی با خودمون برخورد کنیم.
      • و در نهایت بدونید که ساختار و برنامه ریزی به ما آزادی می دهد.
یک نمونه از time boxing ، میاد کارهای روزش رو تقسیم میکنه بین اسلات هایی از روز و با این تکنیک میدونه کی میخواد چی کار کنه و چقدر براش وقت داره

5- شجاعت پیدا کن

  • با وجود اینکه ترسیدن باعث جلوگیری از خطرات میشه، در عین حال میتونه فلج کننده هم باشه. مثلا ممکنه پیشنهاد انجام یک پروژه رو رد کنیم چون فکر میکنیم زیاد توش خوب نیستیم، یا پیشنهادای دیگه رو که میتونه خیلی جالب و لذت بخش باشه.
  • اولین قدم برای مقابله با ترس، که CBT هم تاییدش میکنه، توجه آگاهی به ترسمون هست. یعنی آگاه شدن از ترسمون. یک آزمایش نشون داد اون دسته از آدمایی که ترس شون رو بیان می کردند موقع نزدیک شدن به یه عنکبوت بزرگ، موفق میشدند بهش دست بزنن.
  • نکته دوم اینکه، به خودت Label ضعیف نزن و  self-talk قوی داشته باش
  • تکنیک: قانون 10-10-10 در مورد شکست ها یا ناراحتی‌ها برای دیدن Big-Picture
    • آیا این توی 10 دقیقه بعد من تاثیر میذاره؟ 10 هفته بعد چطور؟ 10 سال بعد چطور؟
  • تکنیک بعدی: یادآوری این موضوع که شروع خیلی از کارها نیاز به خفن بودن نداره، نیاز به novel بودن نداره و خیلی ها میتونن انجامش بدن
  • ما خیلی برای نظر بقیه ارزش قائلیم بیش از حد، باید توجه داشته باشیم که خیلی از رفتارهای ما اونقدر که ما فکر می کنیم توی زندگی بقیه یا نظرشون راجع به ما تاثیر نمیذاره. بقیه درگیر مشکلات و زندگی خودشون هستند و نسبت به عملکرد خوب یا بد ما خیلی فکر نمی کنند.
  • تکنیک آخر قانون Batman:
    • تصور اینکه اگه من آدم خفنه بودم یا قوی بودم چطور میشد، میتونه شجاعت ما رو بیشتر کنه مثلا توی giving an speech یا … که استرس زا هست و نیاز به اعتماد به نفس داره.

6- شروع کن

  • اصطکاک رو کم کن
    • محیط می تواند مثبت و تاثیر سازنده روی عادت های خوب داشته باشد و هم تاثیرات منفی
    • کتاب عادت های اتمی (جیمز کلیر) در این مورد توضیح فراوان داده است.
    • هنگام ساختن عادتها، عادت هامونو راحت کنیم. مثلا شکلات رو ته کابینت بذاریم و سیب رو در دسترس و دید بذاریم. یا اگه میخوایم گیتار تمرین کنیم، گیتار رو وسط هال بذاریم.
    • قانون 5 دقیقه
      • برای کارای سخت و حال به هم زن
      • کار رو شروع کن و بعد از 5 دقیقه اگه نخواستی، بیخیالش شو
      • باعث میشه حتی بعد از 5 دقیقه ادامه بدی
    • هنگام اهمال کاری با یه تکنیک موثر که محققان دانشگاه Carleton کشف کرده اند. تصور گام بعدی
      • هنگام اهمال کاری، از خود بپرسیم گام بعدی برای انجام کار چیست؟ مثلا برای تمرین یوگا، پهن کردن مت است. و نتیجه اش را بعدش خواهیم دید
    • برای توانایی ادامه دادن در میان کار، یا جلوگیری از نیمه رها کردن مسیر یا خسته شدن، یا انرژی گرفتن برای ادامه کار:
      • گرفتن آمار (ساعتی، و …) از عملکرد و پیشرفت که تحت کنترل ما باشد، بر اساس تلاش ما
      • این کار به شکل بسیار معجزه آسایی، احتمال موفقیت ما را در کارها افزایش می دهد
      • tracking your progress helps you identify any areas where you may be falling behind, or where you need to make adjustments. By monitoring your progress, you can identify patterns, habits or obstacles that may be hindering your progress
      • با دنبال کردن آمار پیشرفت، گیر و گورهامون در میاد و همینطور اهمال کاری ها و مشکلات که بعدش میتونیم حل شون کنیم.
      • باعث میشود بتونیم موفقیت ها را جشن بگیریم و energise بمونیم. و در دنبال کردن هدف یا عادات، persistant باشیم.
      • برای یادگیری مهارت مثلا می توانیم aha moments رو یا چیزهای کلیدی ای رو که یاد گرفتیم رو یادداشت کنیم.
      • یا حتی توی کار، ساعت کاری
      • باعث جهت یابی درست میشه
    • When we find a partner to hold us accountable, we’re much more likely to overcome inertia.
      • یافتن یک رفیق راه که با ما هم هدف است
    • و برای پایداری در مسیر، اغلب دچار ناراحتی از ثبات هستیم، احساس می کنیم کار خاصی نمیکنیم یا پیشرفت خاصی نمیکنیم، در اینجا خود-شفقتی به کمک ما می‌آید. یادآوری اینکه داریم تمام تلاشمون رو میکنیم. تا باعث خودخوری و اهمال کاری نشه.
    • خودمون رو ببخشیم (خود شفقتی)
      • طبق تحقیقات، دانش آموزانی که خودشون رو بخاطر درس نخوندن بیشتر بخشیدند، عملکرد و بهره وری بیشتری داشتند.
  •  

7- ذخیره کردن (انرژی)

  • خستگی کاری فقط به دلیل کار استرس زای زیاد نیست، بلکه وقتی رخ می دهد که کار ما احساس بیمعنا بودن، غیر لذت بخش بودن و یا unachievable باشد.
  • burnout یعنی حالت خستگی زیاد از کار و بی انگیزه بودن و اضطراب داشتن
  • دلایل burnout:
    • استراحت کافی ندادن به خود (خیلی کار کشیدن از خود)
      • راه حل: کمتر کار انجام بده و بیشتر انرژی ذخیره کن
      • طبق آمار یکی از ماندگار ترین و قوی ترین بازیکنان NBA، کسی بوده که بر خلاف بقیه آرام راه میرفته توی زمین و بخاطر همین ذخیره سازی انرژی تونسته 19 سال توی لیگ NBA حضور داشته باشه. کاری که بقیه به زور 4.5 سال میتونن دووم بیارن.
    • بله گفتن به بسیاری از درخواست ها ( تعهد بیش از حد توان یا زمان یا overcommitment)
      • مثلا پیشنهاد بازی از دوستت وقتی کلی کار و deadline داری، پیشنهاد یه کار باحال و ….
      • باید نه گفتن رو تمرین کنیم به هزاران ایده خوب که میاد! (داستان کنسل کردن پروژه توسط Steve Jobs)
      • حالا چطوری نه بگیم؟
        • در واقع راه حل اینه که انرژی مون رو روی اهداف کوتاه مدت تر (فعلی) سرمایه گذاری کنیم. تا آرزوها و رویاهای دورتر.
        • active investment ها یا اهداف الان مون رو انگشت شمار نگه داریم.
        • به طور خلاصه نباید وسوسه بشیم.
        • یک تکنیک دیگر برای نه گفتن، هنگام تصمیم گیری برای قبول کردن پروژه یا تعهد، دو حالت وجود دارد. یا Hell yeah یعنی قطعا! حتما! در غیر اینصورت خیر
        • اگه با تمام وجود بله نیست پس قطعا خیر است.
        • در نظر گرفتن هزینه فرصت. یعنی چی؟ => وقتی میگیم آره، یعنی نه به کارهای دیگه ای که میتونستیم تو اون تایم انجام بدیم
          • چیجوری نه بگیم؟ یادمون باشه برای بهره وری بادوام، باید نه بگیم یه خیلی از کارها
      • دوری از حواس پرتی:
        • ایجاد اصطکاک. ک
          • سخت کردن دسترسی به اینستاگرام، فضای مجازی و …
        • در عین حال بعضی موقع ها به خودت اجازه حواس پرتی بده
          • مثل ذهن آگاهی و مدیتیشن
          • نکته بعدی: طبق تحقیات انجام شده، انجام چند task به صورت همزمان تا یه جایی میتونه باعث افزایش بهره وری بشه:
  •  
  • Time-Break:
    • طبق یک تحقیق اگر بین تسک هایی که نیاز به خود کنترلی و تمرکز دارند و intense هستند 10 دقیقه استراحت کنیم، به شدت افزایش بهره وری پیدا می کنیم.
    • در یک تحقیق دیگر در مورد کارمندان با بازده، اونهایی که به ازای 52 دقیقه کار 17 دقیقه استراحت میکردند بالاترین میزان بهره وری رو داشتند. بنابراین باید به این نسبت 1 به 3 هیچ کاری کنیم در روز کاری مان
  • چطور break هامون رو برنامه ریزی کنیم؟
    • طبق اصول روانشناسی، انسانها برای انجام کارهای نیازمند تمرکز ظرفیت محدودی دارند. (self-regulatory exertions)
    • هرچی بیشتر یک کاری رو میکنیم، تحمل ما برای انجام اونکار تموم میشه مثل منابع که تموم میشن.
    • استراحت لازم و ضروری هست.
    • نیازی به برنامه ریزی برای break ها نیست.
    • در واقع اگر رندوم باشند تاثیر بهتری دارند.
    • همه زندگی در تمرکز و کار پر استرس نیست. بعضی موقع ها Fun و serendipity هست.

8- شارژ شدن دوباره (Recharge)

– اکتیویتی هایی که ما رو شارژ میکنن و انرژی مثبت میدن
– CALM

اکتیویتی هایی که ما رو شارژ میکنن و انرژی مثبت میدن

  • CALM
    • انجام پروژه ها CALM
      • مثل نقاشی
      • DIY
  • طبیعت خاصیت درمانی دارد و انرژی بخش
    • نقاشی یا عکس طبیعت در اتاق
    • باغچه یا گل در خانه
    • صدای طبیعت
    • رنگ سبز اتاق
    • قدم زدن در طبیعت
    • پرسه ذهن (ازاد گذاشتن ذهن)
      • بگذاریم ذهن مان پرسه بزند
      • چرا؟ چون که هنگامی که ذهن ما ریلکس می کند، مثلا موقع یک دوش آب گرم با عطر شامپو، ایده های جدیدی به ذهن می آید که هنگام کار شدید بدست نمی آید.
      • افزایش خلاقیت
      • طبق تحقیقات انجام شده نوروساینتیست ها، حتی وقتی هیچ کاری نمی کنیم، مغز ما فعال است (بخش DMN یا Default mode Network)
      • این بخش مسئول به یاد آوردن خاطرات، تصور و Imagination است. و هنگام هیچ کاری فعال می شود.
      • daydreaming باعث می شود، بتوانیم تصویر درستی از مسیرمان پیدا کنیم. و جهت یابی خوبی در زندگی داشته باشیم.
      • اصل Write OFF
        • ما بعضی روزها باید کنسل کنیم کار رو و بیخیال اهدافمون بشیم.
        • مدت کوتاهی این کار، باعث شارژ دوباره ما میشه
          • سفارش دادن غذا از بیرون
          • و …

9- Align

– طبق تحقیقات انجام شده در مسابقات و آزمون‌های سخت روانی-جسمی مثل PCT، شرکت‌کنندگانی که اهداف شون رو با انگیزه‌های درونی شون align میکرند، هم عملکرد بهتری داشتند و هم راضی تر بودند. یعنی در طیف انگیزه‌ها (از درونی تا بیرونی) وسط بودند مایل به درونی:

  • به عبارت دیگر ما هم از انگیزه‌های درونی استفاده می کنیم و هم بیرونی منتها، اهداف و انگیزه های بیرونی رو با درونی مون هم مسیر و align میکنیم.
  • بنابراین برای بهره وری بیشتر اهداف مون باید با خودمون (هویت ما و علایق ما) هم سو باشه. و این هویت افراد میتونه متفاوت باشه. یکی ورزش دوست داره، یکی دانشمند شدن، یکی هنر، و …
  • نگاه کردن به دوردست
    • موقع align کردن اهداف با خود، این که دوردست رو ببینیم و در نظر بگیریم میتونه خیلی مهم و کلیدی باشه. طبق مطالعات انجام شده در حادثه زمین لرزه در لس آنجلس، مردم وقتی تحت شعاع مرگ قرار گرفتند، به سمت اهداف درونی خود کشیده شدند. یعنی:
    • When we think about death, we get a clearer view of life.
  • تکنیک پیرو تفکر به مرگ

– فکر کردن به اینکه What would I feel good about

someone saying in my eulogy

  • یکی تکنیک دیگر

– Your Current Path: Write out, in detail, what your life would

look like five years from now if you continued down your current

path.

Your Alternative Path: Write out, in detail, what your life would

look like five years from now if you took a completely different

path.

Your Radical Path: Write out, in detail, what your life would

look like five years from now if you took a completely different

path, where money, social obligations and what people would

think, were irrelevant.

  • با این تکنیک چشم ات باز میشه به راه های دیگر!
  • چگونه ارزش هامون رو پیدا کنیم؟ چقدر اعمال مون با ارزش هامون همخون هستند؟

 

در نظر داشتن برنامه میان مدت – هدف گذاری سالانه
– خلاصه روش تطبیق و همسو سازی ارزش ها
– از بلند مدت به کوتاه مدت
– کوچکترین گام ها به صورت Task های روزانه برای رسیدن به آرزوها یا ارزش های ما
– H – Go for a 30-minute run after class
– W – Spend an extra hour studying for tomorrow’s exam
– R – Catch up with Katherine over coffee after study session
– لاگ انداختن روزانه

10- جمع بندی

بهره وری، دیپسپلین (نظم شدید) نیست.
– چیزیه که شما رو خوشحال تر، راضی تر میکنه و استرس تون رو کمتر میکنه
– خلاصش اینه، هر روشی که روی شما جواب میده رو پی بگیرید. بقیش مهم نیست!
– انجام بده! حفظش نکن!

برای دانلود PDF کتاب بهم یه pm بدین!

ممنون از توجه تون 

ایشالا بترکونید!

نظرتون رو هم برام بنویسید! که تاثیر بدم تو کتابها و مطالب بعدی

ارسال شده در خلاصه کتاب‌ها

6 دیدگاه

  • امیرحسین نجفی‌زاده

    خیلی عالی بود علی جان 👍

    • alifadaeim

      ممنونم لطف داری امیرحسین 🙏

  • محمدمهدی

    سلام و احترام
    ممنون از شما بابت معرفی و خلاصه کردن این کتاب

  • یاسر

    سلام، در مجموع خوب بود. اشکال کاملا گنگ و نامفهوم هستن بخصوص که ترجمه نشدن. بعضی متون ترجمه نشدن چرا؟ پانکچویشن ها باید رعایت بشه. چند تا غلط دستور العمل زبان داره.
    البته مطالب قابل فهم و کاربردی هم خوب و صریح بود. سپاس فراوان

    • alifadaeim

      آو بله فرصت نکردم اشکال رو توضیح بدم و اینکه بله بعضی از متون رو هم ترجمه نکردم. اگر منظورتون بعضی از مطالب کتاب هست که نیاوردم، دلیلش این بود که از زاویه دید خودم نوشتم. ممنون که نقطه نظرتون رو میگید.🙏 و سلامت باشید

یک دیدگاه بنویسید